Billigt, billigt, billigt

Ida handlar ° 2012-12-13
Heeeeej! 
 
Jag tänkte prata lite om budgetsmink. Jag vet själv att smink kanske inte är något man vill lägga massor med dyra pengar på alltid, särskilt inte för oss som lever på studiebidrag. 
 
SEMIBUDGET:
Jag har förstått det som att de flesta i min ålder köper smink från t.ex. Maybelline, L'Oréal, IsaDora eller Max Factor. Dessa är verkligen inga dåliga sminkmärken, men i vissa fall kan man behöva lägga en extra hundring för att få bra kvalitet. Jag har lärt mig att det inte är värt att köpa foundation och concealer från dessa märken. Det finns inte nog många toner, så man får inte rätt färg till sin hy. Dessutom mest bara... rinner de av ansiktet under dagen. MEN: att köpa mascaror, ögonskuggor, eyeliners, ögonbrynspennor och dylikt tycker jag går utmärkt att köpa till dessa priser. 
 
Sen finns det ju SUPERBUDGET, t.ex. smink från H&M. Foundation, concealer, puder och mascara från H&M är oftast värdelöst. MEN: om man har väldigt lite pengar och ändå känner för att uppdatera necessären, kan man lätt köpa en H&M-ögonskugga eller nagellack och ändå klara sig bra med det. Nyckeln till att få en billig ögonskugga att sitta fast är primer. Primer, primer, primer. Alltså som en krämig ögonskugga man har på innan man har på puderögonskuggan. En primer behöver heller inte vara dyr. Lumene har en bra primer som räcker jättelänge.
 
Jag har även lärt mig att när det kommer till budgetskuggor, så är helmatta skuggor oftast mycket sämre än skuggor med lite lite skimmer i. Med skimmer blir skuggan något "krämigare" på något sätt, och den får då oftast mycket starkare pigment. Jättetorra skuggor lägger sig bara som potatismjöl på ögonlocket.
 
Igår köpte jag en krämig guldskugga på H&M för 30 kronor. Jag har bara prova den på handleden än så länge, men den ser jättefin ut! 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback